رفتن به مطلب

بزرگ شدن ناگهانی دیتابیس


runy

پست های پیشنهاد شده

سلام

دیتابیسم در عرض 5 ماه فقط 10 مگ بود ولی در کمتر از 1 ماه شده 51 مگ چرا؟

الان نوشته هام در سایت اصلی 190 کاربرام هم 36 وبلاگ هام 19

1 ماه پبش نوشته هام 150 کاربرام 30 وبلاگ هام 9

البته دوتا زیر دامنه دارم به نام خاطرات دانشگاه و باران که اونها هم مطالبش تو این 1 ماه زیاد شده حدودا 3 برابر باقی زیر دامنه هام آنچنان مطلبی ندارند

لینک به ارسال
  • 4 هفته بعد...

دیتابیس من در چند روز شده 500 مگا بایت البته این مقداریه که تو دیسک لسپیس disk space برای مقدار mysql نمایش میده ولی خوده دیتابیس رو تک نگاه میکنی نوشته 62 مگا بایت علته چیه هاست قاطیه؟

لینک به ارسال
  • 1 ماه بعد...

سلام بر شما بزرگواران

متاسفانه بنده هم مشکل دوستان رو دارم

ولی یه کم عمق فاجعه بزرگتره

حجم دیتا بیس سایتمون شده سه و نیم گیگ

هیچ جا بهمون هاست اشتراکی نمیدن

مجبور شدیم یه سرور مجازی واسش بگیریم که مدام اس کیو ال همین رو هم داون میکنه

به هر کی هم که نشون دادیم نتونست مشکل رو بفهمه

همه ی این حجم هم متعلق به تیبل پست ها هستش

تعداد مطالبمون هم بیست هزار تاست

کار واسه شهداست

اما هزینه شو هم هر کی تونست کاری انجام بده در خدمتش هستیم

یا علی(ع)

لینک به ارسال

از چند منبع جمع آوری کردم

خدمت شما

------

کاهش حجم دیتابیس وردپرس

شاید متوجه شده باشید که وقتی که disk space usage هاست خودتون رو می بینید ، بعضی اوقات حجم خیلی زیادی رو دیتابیس به خودش گرفته و این اعداد و ارقام نرمال نیستند ، امروز به معرفی افزونه و راهکارهایی برای کاهش حجم دیتابیس وردپرس می پردازیم.

wordpress-database-clean-up-plugin.gif

افزونه WP Clean Up کاهش حجم دیتابیس وردپرس

قصد داریم تا این افزونه رو خدمت شما معرفی کنیم ،ابتدا بگم که خوده منم هم ازین افزونه برای سایت خودم استفاده کردم و مشکلی پیش نمیاد !! پس با ما باشید

افزونه WP Clean Up رو دانلود و نصب و فعال کنید.سپس از قسمت تنظیمات پنل وردپرس گزینه تنظیمات افزونه رو بزنید ، باید شبیه تصویر زیر رو مشاهده کنید.

wordpress-wp-clean-up-plugin.gif

همونطور که مشاهده می کنید یک سری اطلاعات حجم دیتابیس شما رو برای خودشون گرفتند که الان بررسی می کنیمشون :

  • revision ها ذخیره های خودکار هستند که از نوشته ها به صورت خودکار گرفته می شوند.
  • draft پیش نویس ها هستند ، اگر مطلبه پیش نویس مهمی دارین این گزینه رو پاک نکنید.
  • auto draft ها پیش نویس های خودکار هستند.
  • moderated comments دیدگاه های در انتظار تایید هستند ، به نظرم پاکشون نکنید بزارید باشند و برید جواب بدید یا تایید کنیدشون !
  • spam comments به قوله وردپرس فارسی دیدگاه های جفنگ !!
  • trash comments دیدگاه هایی که حذف شدند که به سطل آشغال رفتند.
  • سه مورد یکی مونده به آخر یعنی orphan postmeta , orphan commentmeta , orphan relationships هم مربوط میشن به ردیف هایی خالی تو جداول مربوط به نوشته های وردپرس
  • مورد آخر هم مربوط میشه به میزکار وردپرس فکر کنم

نمایش حجم جداول دیتابیس وردپرس

طبق تصویر زیر جداول بانک اطلاعاتی یا همون دیتابیس وردپرس شما به همراه حجمی که هر کدوم از جداول اشغال کردند رو می بینید.

wordpress-show-database-table-sizes.gif

شما ممکنه از افزونه های مختلفی استفاده کنید و تعداد متفاوتی از جداول نسبت به این تصویر بالا داشته باشید ، پس نگران نشید.به حجم جدول ها دقت کنید ، اگر مورد غیرمعمولی ( در حد چندین مگ ، با توجه به سنوساله وب سایتتون ) دیدید بررسی کنید ، یک مورد برای خودم اتفاق افتاد که الان براتون توضیح میدم !

کاهش حجم دیتابیس افزونه Wordpress Statistics

افزونه Wordpress Statistics که توسط آقای مصطفی صوفی فارسی شده و برای نمایش اطلاعات و آمار و ارقام وردپرس هستنش ( در مطالب قبلی سایت به توضیح کامل افزونه های آمارگیر وردپرس پرداختیم ) که برای خودش ۲ تا جدول می سازه و برای من که ظرف ۱ سال ازش استفاده کردم ، حجم یکی از این جدول ها ۳۲ مگابایت شده بود !!! که اطلاعات ورود بازدید کننده ها به سایت رو ذخیره می کنه.

اگر این افزونه استفاده می کنید و حجم زیادی رو از دیتابیس شما گرفته می تونید از راهکار زیر برای کاهش حجم استفاده کنید.

وارد هاست خود بشوید و phpmyadmin رو پیدا کنید.سپس وارد شوید و در سمت چپ معمولا دیتابیس یا بانک اطلاعاتی مربوط به وردپرس خودتون رو انتخاب کنید . حالا جداول خودتون رو می تونید ببینید.۲تا جدول wp_statistics_visit و wp_statistics_visitor مربوط میشن به این افزونه.

wp-statistics-plugin-wordpress-table.gif

اگر به روبرو این جدول ها نگاه کنید ، حجم هر کدوم رو براتون نوشته.

wp-statistics-plugin-wordpress-table2.gif

برای من حجم جدول دوم ۳۲ مگا بایت بود !! این مقدار خیلی هستش و نباید این طوری باشه و اصلا نیازی نیست که اطلاعات ورود بازدیدکننده ها از ابتدا ثبت بشه !!

فقط کافیه که دکمه empty رو برای جدول دومی یعنی wp-statistics-visitor بزنید تا جدول خالی و از اول بشه ، بدون اینکه هیچ اطلاعات جدیدی از آمار سایتتون از بین بره.

--------------------------------------

کاهش حجم دیتابیس در وردپرس و در نتیجه کم کردن فشار بر cpu و Ram هاست مشکل بسیاری از مدیران سایت های وردپرسی است .

شاید شما هم با افزایش روزانه حجم دیتابیس خود مواجه شده اید به طوری که حتی منجر به دریافت اخطار از مدیریت هاست وغیرفعال شدن آن شده باشد. به پیشنهاد دوستان خود از افزونه هایی مثل WP Optimize یا Wp CleanFix استفاده ولی باز هم شاهد کاهش چشمگیری در اندازه دیتابیس وردپرستان نبوده اید، اگر به جداول دیتابیس خود مراجعه کرده باشید حتماً حجم بالای جدول wp_commentmeta و رشد روزانه آن توجه شما را جلب کرده است. علت چیست؟

wp-clean-up.jpg

وجود اطلاعاتی اضافی و بدون کاربرد مثل موارد زیر در پایگاه داده های وردپرس شما باعث این افزایش اندازه گردیده است :

Auto Draft

Revision

Spam Comments

Trash Comments

Orphan Postmeta

Orphan Commentmeta

Orphan Relationships

Dashboard Transient Feed

ولی مشکل اصلی افزونه اکیسمت ( akismet) است که برای محافظت در برابر دیدگاه های اسپم یا به اصطلاح جفنگ مورد استفاده قرار می گیرد وقتی شما دیدگاه های جفنگ را پاک می کنید اکیسمت باز هم جداول مربوط به آنها را در دیتابیس باقی می گذارد و اگر سایت پر بازدیدی داشته و با حملات اسپمی بیشتری مواجه باشید این افزایش حجم دیتابیس شدیدتر خواهد بود.

دو افزونه ای که در بالا نام بردم قادر به حذف این مقادیر از wp_commentmeta نبوده بنابراین تاثیر چندانی در کاهش حجم دیتابیس ندارند .

برای حل این مشکل و کاهش حجم واقعی دیتابیس به صورت قابل توجه به شما افزونه قدرتمند wp clean up را معرفی می کنم که به راحتی و با یک کلیک جداول دیتابیس شما را بهینه سازی کرده و اطلاعات اضافی و بدون کاربرد موجود در دیتابیس وردپرس را حذف می کند.

این افزونه حجم جدول wp_commentmeta که سنگین ترین جدول دیتابیس شما می باشد را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد.

افزونه wp clean up را شخصاً ترجمه کرده و نسخه فارسی شده را برای دانلود شما عزیزان قرار می دهم. حجم این افزونه بسیار کم در حدود ۵۰ کیلوبایت می باشد.

WP-Clean-Up1.png

----------------------------------------

با استفاده از افزونهwp-optimize براحتی می تونید دیتابیس وردپرستون رو بهینه کنید.لینکشم براتون قرار می دهم تا دانلود واستفاده کنید.بفرمایید:http://wordpress.org/extend/plugins/wp-optimize/

---------------------------------------

ذخیره ی خودکار در نوشته های وردپرس یکی از قابلیتهای خوب و کارآمد وردپرس می باشد بدین گونه که وقتی شما در حال افزودن نوشته و یا ویرایش نوشته هستید با به پایان رسیدن زمانی که بصورت پیش فرض برای این قابلیت در نظر گرفته شده است نوشته و یا ویرایش نوشته ی شما بصورت خودکار به عنوان پیش نویس و در آن زمان ذخیره میگردد و این عمل بصورت مرتب و طبق فاصله ی زمانی تا به هنگامی که شما نوشته ی خود را انتشار نداده اید تکرار می شود و این پیش نویس ها به عنوان رونوشت در دیتابیس یا همان پایگاه داده ی شما ذخیره می شود .

قابلیت ذخیره ی خودکار گرچه در زمانی که شما در حال ارسال نوشته و یا ویرایش آن هستید کاربرد مثبتی دارد اما به دلیل آنکه فاصله ی زمانی بصورت پیش فرض برای ذخیره ی هر پیش نویس کم بوده باعث آن می شود که حجم دیتابیس وردپرس شما توسط رونوشت هایی که در زمان ارسال و یا ویرایش نوشته ذخیره می شوند بالا رفته و به مرور زمان شما را با مشکلاتی که مرتبط با دیتابیس وردپرس هستند روبرو سازد .

disable-wordpress-Auto-Save.jpg

برای جلوگیری از بالا رفتن حجم دیتابیس یا پایگاه داده وردپرس خود می توانید زمان پیش فرض ذخیره ی خودکار وردپرس را تغییر داده و آن را به مقدار معقول و مورد نیاز خود تغییر دهید ، برای تغییر زمان ذخیره ی پیش نویس وردپرس می بایست در محلی که وردپرس را نصب کرده اید فایل wp-config.php را برای ویرایش باز کرده و دستور زیر را در جای مناسبی از این فایل قرار بدهید لازم به ذکر است که در کد زیر قابلیت رونوشت وردپرس نیز غیر فعال خواهد شد که تاثیر به سزایی بر حجم پایگاه داده ی شما خواهد گذاشت .

define('AUTOSAVE_INTERVAL', 300 ); // seconds

define('WP_POST_REVISIONS', false );

مناسب ترین قسمت برای قرار دادن کد بالا خط زیر است :

/* That's all, stop editing! Happy blogging. */

که شما باید کد را بعد از خط بالا قرار دهید همچنین شما می توانید مقدار 300 را که بر حسب ثانیه می باشد به مقدار بیشتر و مورد نظر خود تغییر دهید ، تا به اینجا توانستیم قابلیت رونوشت را غیرفعال و زمان ذخیره ی خودکار و نوشته های وردپرس را به بیشترین زمان ممکن برای پایین آوردن حجم دیتابیس وردپرس تغییر دهیم ، اما در این بین کاربرانی هستند که به قابلیت ذخیره خودکار وردپرس نیازی نداشته و به دلیل محدود بودن فضای دیتابیس خود این قابلیت را غیر ضروری و بیهوده می دانند که میتوانند به سادگی با اضافه کردن هک زیر به فایل functions.php پوسته وردپرس خود امکان ذخیره کردن خودکار را در وردپرس بصورت کلی غیر فعال سازند ( لطفا” قبل از ایجاد هر تغییری در فایل فانکشن از آن نسخه ی پشتیبان تهیه نمایید تا در صورت بروز خطا آنرا به حالت اول بازگردانید ):

function disableAutoSave(){

wp_deregister_script('autosave');

}

add_action( 'wp_print_scripts', 'disableAutoSave' );

امیدوارم آموزش جلوگیری از بالا رفتن حجم دیتابیس وردپرس از ماندگار وب مورد پسند شما دوستان قرار گرفته باشد و با اعمال تغییرات گفته شده موجب بالا رفتن سرعت سایت وردپرسی خود و بهبود وضعیت پایگاه داده وردپرس شوید .

-----------------------------------------

لینک به ارسال

سلام مجدد

خیلی ممنون دوست عزیز بابت زحمتی که کشیدین

متاسفانه همه این افزونه ها رو هم نصب کردیم اما جواب نداد

همه چیزش ظاهرا عادیه

اگه لازمه از صفحه پی اچی متی ادمینش عکس بذارم ببینید

ولی بازم عرض میکنم همه ش از تیبلای پستاست

لینک به ارسال

سلام مجدد

خیلی ممنون دوست عزیز بابت زحمتی که کشیدین

متاسفانه همه این افزونه ها رو هم نصب کردیم اما جواب نداد

همه چیزش ظاهرا عادیه

اگه لازمه از صفحه پی اچی متی ادمینش عکس بذارم ببینید

ولی بازم عرض میکنم همه ش از تیبلای پستاست

خوب دوستمون بالا کامل توضیح دادن احتمالا به خاطر رونوشت هایی هست که از پست هاتون گرفته شده یا همون ذخیره خودکار وردپرس شما طبق توضیحات بالا ببینید مشکلتون با رونوشت های پست ها حل میشه یا نه.

لینک به ارسال

سلام مجدد

از شما دوست عزیز هم ممنونم بابت تذکرتون

یه اشتباهی کردم

فکر کردم افزونه ای که رو سیستم نصبه همونه که دوستمون فرمودن

ولی اون نبود!!

یه دش(خط تیره) بین ورد پرس و کلینش بود (که افزونه هه هم فکر کنم خراب بود و هیچی نشون نمیداد)

از صفحه عکس گرفتم

ضمیمه میکنم

ولی دوستان این پونصد مگ حجمش بیشتر نیست

بقیه حجمش مربوط به چیه به نظرتون؟

بازم این جوری مشکل حل نمیشه

یه جا خوندم بنده خدا صد و شصت هزار تا پست داشت ولی حجم دیتا بیسش شده بود یک و نیم گیگ دادش در شده بود!

post-949-0-35650700-1376719553_thumb.png

لینک به ارسال

آقا mrsadegh ممنون بابت آموزشتان.ولی اگر آن را در قسمت افزونه ها معرفی می کردید بهتر بود.

لینک به ارسال

تا جايي كه ما اطلاع داريم ديتابيس سايت ما هر 10 روز به حدود 400 مگابايت ميرسه و ما ميريم و برسي ميكنيم علتش پلاگين اماره هستش كه جداولش رو يك بار خالي ميكنيم درست ميشه! و شخصا اولين كسي بودم كه به صورت خصوصي به مصطفي عزيز اين مورد رو اطلاع دادم و ايشون برسي كردن و بخش پاك سازي رو توي نسخه جديد قرار دادن و من اين مورد رو دقيقا چند روز بعد از رو نمايي از نسخه جديد كه نمايش امار و گراف و... اضافه شده بود گذارش دادم.! شما هم برسي كنيد علت حجم ديتابيس بدون شك اينه و يا يه پلاگين ديگه...

لینک به ارسال

سلام مجدد

ممنون از لطف دوستان عزیزم

شکر خدا مشکل تا حدودی حل شد

از صبح چند بار می زدم این افزونه هه پاک سازی کنه سرور داون میشد

الان زدم رونوشتا که شصت و پنج هزار تا بودن اگه اشتباه نکنم رو پاک کرد

حجم دیتا بیس شده نهصد و خوردی مگ

و حجم تیبل پست ها هم هفتصد مگ

به نظرتون این حجم واسه بیست هزار تا مطلب زیاد نیست؟

و یه سوال دیگه اینکه سایت های بزرگ از چه سیستمی استفاده میکنن؟

به عنوان مثال راسخون و تبیان

چون اگه خدا بخواد می خوایم کارمون رو ادامه بدیم و چند برابر این مطلب بذاریم

در اینده مطمئنا با مشکل مواجه میشیم

لینک به ارسال

سلام

اون اوایل که هیچی نمی دونستیم (البته الانم هیچی نمی دونیم در مقابل اساتید) بله

ولی بعدش شروع کردیم به اصلاحشون

ولی تعداد زیادی از مطالب از داخل ورد کپی شدن و متاسفانه تعدادشونم کم نیست و بدون شک کداشون خرابکاری کردن

راهی واسه جبرانش هست؟

ویرایش شده توسط mrsadegh
لینک به ارسال

کدهای کپی از ورد هم به مطالبتون منتقل میشن

راه خیلی اسده نداره

یاباید دستی از اول درست کنید یا اینکه یک اسکریپت بنویسید که بیاد در دیتابیستون کدهای اضافه ورد رو حذف کنه

لینک به ارسال

سلام مجدد

ممنون اقا مرتضی

راستش دستی فوق العاده مشکله

چون خیلی به هم ریخته شده

خصوصا اینکه از جوملا انتقالش دادیم به ورد پرس حدود ده ماه پیش

واسه همین همه چی قاطی شده

امکان نوشتن همچین اسکریپتی هست؟

کسی رو میشناسید بتونه انجامش بده؟

خیلی هزینه بر می داره واسم؟

لینک به ارسال

فکر نمیکنم براتون به صرفه باشه

چون یکبار مصرف هم هست!

اگر مشکل فضا نداشته باشید دست نزنید بهتره

لینک به ارسال

سلام

چشم مرتضی جان

فقط یه سوال

ما برای اینده چیکار کنیم؟

حجم مطالب که چند برابر این بشه بازم مشکل سرور پیدا میکنیم

اس کیو الش داون میشه و همین طور یوزیج هاردش میره بالا

راه کاری پیشنهاد نمیدین بهمون؟

نگفتین دیتا بیس سایتای بزرگ به چه صورته؟

ایا میشه به اون سمت و سو سوقش داد؟

به قول خودتون مرقوم به صرفه هست یا نه؟

لینک به ارسال

سلام مجدد

خیلی ممنون دوست عزیز بابت زحمتی که کشیدین

متاسفانه همه این افزونه ها رو هم نصب کردیم اما جواب نداد

همه چیزش ظاهرا عادیه

اگه لازمه از صفحه پی اچی متی ادمینش عکس بذارم ببینید

ولی بازم عرض میکنم همه ش از تیبلای پستاست

اگر کل حجم مربوط به پستهاست می تونه بخاطر کپی مستقیم مطالبتون از نرم افزار ورد (Word) به سایت باشه اگر مطالب در ورد نوشته شده باشند و منتقل بشند گاهی تا 5 برابر حجم مطلب کدهای بی استفاده حمل می کنند که هم مطلب دیر باز می شه و هم دیتابیس سنگین می شه و اصلاحش هم کار زمان بریه ولی با افزونه search&replace می تونید به مرور انامش بدید

فقط من بعد مطالب را اول به نرم افزار notepad ویندوز منتقل کنید و به صورت textonly به ویرایشگر وردپرس تزریق کنید

لینک به ارسال
  • 8 ماه بعد...

سلام به دوستان من مشکل افزایش شدید حجم دیتابیس دارم سایتم خبری هست اما مشکلم کمتر از 3 هفته هست که ایجاد شده حجم دیتابیسم به یک گیگ رسیده و متاسفانه اسم جدول هایی که در دیتابیس نوشته را متوجه نمی شم که برای چی هست من چی کار باید بکنم یا باید آرشیو مطالبم راحذف کنم که عملا تیشه به ریشه خودم زدم و یا خحم ببرم بالا که این مشکل تا سه هفته پیش نبود و من حدود 3 ماه هست که هیچ افزونه ای نصب نکردم که بخواد مشکلی هم پیش اومده باشه

لطفا دوستانی که با MySQL آشنایی دارند به دادم برسند که من اصلا با جداولش هیچ آشنایی ندارم

افزونه هایی را که دوستان معرفی کردند را هم نصب کردم اما کمک زیادی به من نمی کنند چون مثلا در افزونه وی پی اپتیمایز حجم قابل آزاد را می زنه 217 کیلو بایت در حالی که من 500 مگ فضای آزاد نیاز دارم و این حجم آزاد شده مشکلی از من را حل نمی کنه

در ضمن من بخش دیدگاه ها را بستم و کلا نظرات از هیچ مدلش روی سایتم نمی آید که مشکلی بخواهد ایجاد نماید.

لطفا دوستانی که می توانند به من کمک کنند ممنون می شم

اینم لیست جداولی که حجم بالا دارند:

wp_options

wp_posts

wp_rpur_log

wp_rpur_post

wp_TABLE_STATISTICS_RAW

wp_tanalyzer_pre

wp_tanalyzer_visits

wp_terms

wp_term_relationships

wp_term_taxonomy

لینک به ارسال
  • 6 سال بعد...

سلام

من هم مشکل افزایش حجم دیتابیس رو داشتم. مشکل از افزونۀ google-pagespeed-insights بود که حجم گزارشهاش زیاد شده بود. با پاک کردن گزارشها حدود 200 مگابایت آزاد شد.

لینک به ارسال

احتمالا پلاگین یا کدی داره ریکورد اضافی درست میکنه

با این پلاگین میتونی چک کنی ببینی کدوم ریکورد ها حجمشون غیر عادی شده

https://wordpress.org/plugins/wp-sweep/

 

لینک به ارسال
  • 10 ماه بعد...

سلام دوستان عزیز. مطالب و مشکلات دوستان خوندم و مشکلی هم من مشابه همین دوستان دارم. اما سایت من فروشگاهی و نزدیک هزارتا محصول دارم در ووکامرس. حجم دیتابیس حدود ۷۰۰ مگابایت شده و به محض بالا رفتن حجم بازدید، سرور دان میشه و ارور ۵۰۳ میگیریم. یعنی پردازش برای سرور سخت میشه. این حجم تا کجا پیش می‌تونه بره؟

من تجربه جوملا ندارم. ولی در جوملا هم یعنی همین داستان؟ وردپرس روی این دیتابیسش خیلی دیدم مشکل داشتند

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک به ارسال

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...