رفتن به مطلب

۵ ایده‌ خلاقانه در عکاسی ماکرو


پست های پیشنهاد شده

۵ ایده‌ خلاقانه در عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو تکنیکی است که بسیاری از عکاسان، با علاقه‌ی زیادی آن را دنبال می‌کنند. حتما شما هم با دیدن عکس‌هایی که ریزترین جزییات بال‌های رنگارنگ پروانه‌ها و لطافت گلبرگ‌ها را به تصویر می‌کشند، لذت برده‌اید. پس اگر عکاس هستید یا علاقه‌مند به عکاسی، گاهی از این تکنیک برای خلق تصاویر زیبا استفاده کنید. در این مقاله با ۵ ایده و ترفند در عکاسی ماکرو آشنا می‌شویم

۱. از فلاش برای نمایش جزییات کوچک استفاده کنید.

butterfly.jpg

همان قدر که یک لنز ماکرو با نسبت ۱:۱ برای عکس‌های کلوزآپ ضرورت دارد، در اختیار داشتن یک فلاش اکسترنال نیز مهم است. بر خلاف آنچه که بعضی از عکاسان ممکن است به شما توصیه کنند، قرار داشتن در یک نور حلقه‌ای برای گرفتن بهترین نتیجه، ضرورتی ندارد. نکته‌ی اصلی این است که باید نور خروجی فلاش را تا حدود -۱.۷۵ در حالت TTL کاهش دهید. با این کار جزییات موجود در عکس مانند شاخک پروانه‌ها، نمایان‌تر می‌شوند. در صورتی که به نور کمتری احتیاج دارید، باز هم این مقدار را کاهش دهید.

گاهی اوقات به عمق میدان بیشتری نیاز دارید تا سوژه‌ی مورد نظر کاملاً شارپ باشد. به جای انتخاب عمق میدان کمتر، از فلاش استفاده کنید. با انجام این کار سوژه‌ی مد نظرتان روشن‌تر و واضح‌تر می‌شود، از عمق میدان مناسبی بهره می‌برید و پس‌زمینه‌ی تیره و یا کاملاً سیاهی در اختیار خواهید داشت. برای انجام این کار در وضعیتی قرار بگیرید که میان سوژه و پس زمینه، حد اقل ۶ تا ۱۲ اینچ فاصله باشد. نور کم فلاش، به سوژه‌ی ماکرو جلوه می‌بخشد و آن را به زیبایی هر چه تمام‌تر به نمایش می‌گذارد بدون اینکه جزییات پس زمینه را آشکار کند.

macro-flower.jpg

۲. از میان گلبرگ‌ها عکاسی کنید.

Macro-Photography-Water-Drops2.jpg

با اضافه کردن جلوه‌های بصری زیبا به تصاویر ماکرو، از شیوه‌های عکاسی معمول فراتر بروید. با عکاسی از میان گلبرگ‌ها یا برگ‌های یک گیاه می‌توانید طیف ملایمی از رنگ‌ها را به عکس خود اضافه کنید در حالی که سوژه‌ی اصلی در فوکوس قرار دارد. این تکنیک با اینکه ساده است اما نتایج فریبنده‌ای به دنبال خواهد داشت. برای این شیوه‌ی خاص احتمالاً ترجیح می‌دهید که آزادانه و بدون استفاده از سه پایه، عکاسی کنید. بدین ترتیب راحت‌تر می‌توانید دوربین را در موقعیت مناسب و نزدیک به گلبرگ‌ها قرار دهید.

با بازترین دیافراگم شروع کنید، این مقدار باید در حدود f/۲.۸ باشد. یک گل را که جلوی سوژه‌ی شما قرار دارد در نظر بگیرید و لنز را در فاصله‌ی تقریباً یک اینچی آن قرار دهید. اگر این گل، قسمت زیادی از سوژه را می‌پوشاند نگران نباشید، چون عمق میدان کم باعث می‌شود که تقریباً شفاف به نظر برسد. هر چه لنز به گل نزدیک‌تر باشد، بیشتر از فوکوس خارج می‌شود. به نحوی کادر‌بندی کنید که سوژه‌ی مورد نظرتان در پس زمینه باقی بماند. در نهایت فوکوس اتوماتیک را بر روی نقطه‌ای که می‌خواهید واضح تر باشد، قرار دهید.

macro.jpg

  • امتیاز 1
لینک به ارسال
×
×
  • اضافه کردن...