رفتن به مطلب

تفاوت ویرایش عکس‌های hdr در دوربین‌های dslr و بدون آینه


پست های پیشنهاد شده

مروزه پس از سال‌ها پیشرفت عکاسی دیجیتال و نرم‌افزار‌های فرآوری و ویرایش تصاویر، تکنیک‌ها و فن‌آوری‌های زیادی در عکاسی به وجود آمده و گسترش یافته‌اند. یکی از این تکنیک‌ها عکاسی با بازه‌ی دینامیک بالا یا همان HDR است. این تکنیک پس از ورود فن‌آوری دوربین‌های بدون آینه دچار تحولی مثبت شد که جای کار و بحث زیادی دارد. با کجارو همراه شوید تا تکنیک‌های ویرایش عکس HDR را توسط یکی از عکاسان حرفه‌ای با دوربین‌های DSLR و سپس بدون آینه بررسی کنیم. در بخش اول این مقاله‌، عکاس حرفه‌ای و معروف، ویکتور الیزاروف روند کاری خود را در راه فرآوری HDR در عکس‌ دوربین‌های DSLR شرح خواهد داد و در بخش دوم وی روش‌های این نوع ویرایش را پس از مهاجرت به دنیای بدون آینه‌! بیان می‌کند.

الیزاروف می‌گوید:

وقتی که بیش از ۱۰ سال پیش عکاسی حرفه‌ای را آغاز کردم تنها گزینه‌ی مناسب جهت ویرایش عکس نرم افزار Adobe Photoshop بود. آن زمان ۱۰۰% ویرایش عکس‌های من با آن برنامه انجام می‌شد. چند سال بعد شرکت ادوب سری “لایتروم” را معرفی کرد، من نیز بخاطر سرعت و نظم موجود در اجزایش با آغوش باز به استقبالش رفتم. سپس سریعا آن را با محیط کاری مد نظر خودم هماهنگ کردم. این اولین مرحله‌‌ی عبور بزرگ من در ارتقاء بسیار مفید ویرایش عکس‌هایم بود.وی می‌افزاید:

تغییر بزرگ بعدی زمانی اتفاق افتاد که من عکاسی با بازه‌ی داینامیک بالا یا HDR را کشف کردم.

به عنوان یک عکاس با پیش‌زمینه‌ی طراحی گرافیک، خیلی زود پتانسیل‌های نهفته‌ی این فناوری جدید را دیدم و آن را نیز وارد روند کاری خود کردم.در پایان سال۲۰۱۴ پس از ۱۰ سال عکاسی با یک دوربین DSLR کانن، من روند کاری شخصی خودم را به وجود آورده بودم: روندی که در آن راحت بودم، سبک عکاسی مرا منعکس می‌کرد و برای سبک‌های عکاسی مختلف از جمله عکاسی سفر و منظره مناسب بود. در زیر چهار تکنیک فرآوری عکس در روند ویرایش من را با درصد استفاده از آنها می بینید.

فرآوری HDR در Photoshop HDR Proو Lightroom در %۵۰ از موارد

بر پایه‌ی سبک عکاسی HDR من که طبیعی به نظر می‌رسد، این تکنیک بر اساس ادغام عکس‌های براکت ( Bracket ) شده در Photoshop HDR Pro و سپس ویرایش تصویر HDR به دست آمده در لایتروم است.

HDR-photoshop.jpg

زیبایی این تکنیک در این است که فتوشاپ پیکسل‌ها را ( درخشش،کنتراست و غلظت رنگ را ) تغییر نمی‌دهد. در عوض داده‌های همه‌ی عکس‌ها را ادغام می‌کند و یک عکس فوق‌العاده‌ی ۳۲بیتTIFF تحویل می‌دهد.

فرآوری HDR درPhotomatix در %۳۰ موارد

فتوماتیکس محبوب‌ترین و به بلوغ رسیده‌ترین نرم‌افزار مستقل HDR است. این نرم‌افزار روش کار کاملا متفاوتی نسبت به Photoshop HDR Pro دارد.

HDR-Photomatix.jpg

در کنار خصوصیات استاندارد HDR مثل هم‌ترازی تصویر، باز ادغام HDR و باز روی هم قرار دادن دستی، این نرم‌افزار امکانات اختصاصی‌ای دارد که به من برای خلق نمایی‌ ممتاز از عکس‌هایم کمک می‌کند.

ادغام درخشش در فتوشاپ. %۱۰ از موارد

این تکنیک بر اساس ادغام چند عکس در فتوشاپ با استفاده از ماسک شفافیت (Transparency Mask) است.

HDRLuminosit.jpg

این روش بیشترین انعصاف و کنترل را بر پروسه دارد اما هم‌زمان بیشترین وقت و انرژی را از شما می‌گیرد. من از این روش در پیچیده‌ترین حالت‌ها و زمانی که روش‌های دیگر جواب‌گو نبوده اند استفاده می‌کنم.

ویرایش شده توسط memart94
لینک به ارسال

فرآوری تک عکس RAW در Lightroom. در ۱۰ درصد از موارد

HDRRAW.jpg

وقتی نور به اندازه‌ی کافی داینامیک نیست، من یک عکس RAW را در لایتروم فرآوری می‌کنم.

لینک به ارسال

این تفاوت برای عکاسان عروسی و عکاسی خیابانی خیلی هم زیاد نیست اما برای من که تخصص در عکاسی سفری و مناظر در حالت HDR دارم بازی را عوض می‌کند. این موضوع برای من فرصتی بود تا یک بار دیگر تکنیک‌های دیجیتال خودم را متفاوت و بهینه‌ کنم.

اکنون پس از ۶ ماه روند کاری بهینه شده‌ی من را در زیر مشاهده ‌می‌کنید.

فرآوری یک تک فایل RAW بر پایه‌ی تنظیمات پیش‌فرض Lightroom در %۵۰ از موارد

یک تغییر جهت بزرگ به سمت ویرایش تک فایل‌ RAW در لایتروم به من فهماند که موقیت خوبی را برای بهینه‌سازی روش کاریم در جهت کاهش زمان فرآوری به دست آورده‌ام. تنظیمات پیش‌فرض خودم را در لایتروم در چهار گروه منظره و HDR ، فرآوری دوگانه، مردم و سیاه‌ و سفید دسته‌بندی کردم.

HDR-Single-RAW2.jpg

اکنون پروسه‌ی فرآوری و ویرایش خود را با تست و مقایسه‌ی تنظیمات پیش‌فرض مختلف برای یافتن بهترین ظاهر عکس‌هایم آغاز‌ می‌کنم. وقتی بهترینش را پیدا کردم، شروع به استفاده‌ از ابزار استاندارد فتوشاپ و لایتروم کرده و عکس‌ها را تغییراتی جزئی می‌دهم.

فرآوری HDR در Photoshop HDR Pro و لایتروم در %۲۰ از موارد

HDR-Photoshop2.jpg

وقتی ادوب ادغام امکانات HDR را در لایتروم ۶ معرفی کرد خودم را بیشتر و بیشتر در حال استفاده از آنها یافتم اما هنوز از فتوشاپ استفاده می‌کنم.

لینک به ارسال
×
×
  • اضافه کردن...