رفتن به مطلب

۱۲روش برای بهینه سازی و افزایش سرعت وردپرس


tumrus

پست های پیشنهاد شده

تب تک : در این مقاله ۱۲روش برای بهینه سازی و افزایش سرعت وردپرس میتوانید ۱۲ قدم رو به بهینه سازی وردپرس حرکت کنید .وردپرس، به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا ، بسیار خوب کد شده است. با این حال، برخی از کاربران با نصب پلاگین(افزونه) و پوسته های کم کیفیت، انتخاب یک میزبان کم کیفیت ( هاست نامناسب) و پر کردن سایت خود را با انبوه زباله….قصد دارم در این مقاله به صورت کلی به بهنیه سازی و افزایش سرعت بار گذاری سایت وردپرس رو داشته باشم امیدوارم تا اخر این مقاله مفید رو بخونید و مورد استفاده قرار بگیره منتظر نظراتون هستم . با خواندن این مقاله و با صرف وقت سایت تون رو بهینه کنید .

# ۱: انتخاب یک میزبان وب خوب ( انتخاب یک هاست مناسب برای وردپرس )

wordpress-hosting.jpg

انتخاب شرکتی مناسب برای میزبانی وب یا شرکت هوستینگ ( که به اشتباه به آن هاست میگوییم ) یکی از اصلی ترین و مهمترین تصمیمات برای شروع به راه اندازی یک سایت و یا وبلاگ است. البته منظور ما از وبلاگ، سیستمهای ارائه دهنده رایگان وبلاگ،مثل بلاگفا و … نیست بلکه سیستمهای مدیریت محتوا است که به طور مستقل بر روی یک سرور نصب میشوند، مثل وردپرس.

۱- پایداری و سرعت هاست

یک هوست خوب نه تنها باید مطمئن و سریع باشد بلکه باید میزان پایداری سیستم را تضمین کند. میزان پایداری یک میزبان معمولا با درصد بیان میشود که به آن Up Time یا درصد زمانی که سیستم قابل دسترسی است میگویند. میزان قابل قبول برای آپ تایم باید حداقل ۹۹٪ باشد هرچند خود ۹۹٪ هم چندان خوب نیست و باید ۹۹.۵٪ یا بالاتر باشد.

۲- پهنای باند ماهانه هاست

پهنای باند ماهانه که با نام ترافیک ماهانه نیز بیان میشود دومین مورد با اهمیت در انتخاب میزبان مناسب است. در واقع این میزان بیان کننده این است که شما در هر ماه چند بایت حق استفاده دارید. این میزان معمولا بر اساس مگابایت (MB) یا گیگابایت (GB) بیان میشود و هرچه بیشتر باشد بهتر است.

برای یک سایت تازه راه اندازی شده که بیشتر محتویات متنی دارد و فایلهای موسیقی، فیلم و یا نرم افزارهای متفاوت برای دانلود کردن ارائه نمیدهند میزان ۵ تا ۱۰ گیگابایت به صورت ماهانه فراتر از میزان مورد نیاز است ولی با افزایش بازدیدکنندگان این میزان افزایش خواهد یافت.

لازم است بدانید که با هر بار مشاهده شدن هر صفحه از سایت یا وبلاگ شما مقداری از این پهنای باند مصرف خواهد شد. از طرفی یکی از وسوسه انگیزترین پیشنهادات شرکتهای میزبانی واژه ی ” نا محدود ” است که بیشتر شبیه تله ای برای به دام انداختن افراد بی تجربه است. به خاطر داشته باشید که در سرویس های اشتراکی همیشه محدودیتهایی وجود دارد و برای همین گول واژه ی نامحدود را نخورید.

Unlimited-Web-Hosting.png

۳- میزان فضای در دسترس

به دلیل ذکر شده در مورد پهنای باند ماهانه، ارائه فضای نامحدود نیز واژه ای اغوا کننده است. بیشتر سایتهای تازه تاسیس که فایلهای موسیقی و ویدئو آنلاین ارائه نمیدهند و یا برای آپلود و دانلود نیستند معمولا برای شروع به فضایی در حدود ۵۰ مگابایت احتیاج دارند. نوشته ها و تصاویر حجم خاصی را اشغال نخواهند کرد پس اگر شما قصد راه اندازی سایت استاتیک و یا غیر از موارد ذکر شده را دارید گول حجمهای بالا را نخورید. شرکتهای ارائه دهنده هوست این موضوع را میدانند که اکثر کاربران تنها چند ده مگابایت (متوسط ۱۰۰ مگابایت) را مصرف خواهند کرد و با چنین پیشنهادات اغوا کننده ای تنها قصد جذب شما را دارند.

۴- پشتیبانی

از مهمترین ویژگی های شرکتهای معتبر و خوب، داشتن کادر پشتیبانی قوی است که در تمام ساعات شبانه روز و در تمام ایام هفته ( که به صورت ۲۴/۷ نمایش داده میشود ) و حتی روزهای تعطیل و مناسبتها، آماده پاسخ گویی و حل مشکلات شما هستند. تنها به این دلیل که در تبلیغات یک شرکت عبارت ۲۴/۷ را مشاهده کردید به آنها اعتماد نکنید، بلکه آنها را آزمایش کنید. برای مثال ساعت ۲ نیمه شب به آنها ایمیل بزنید و یا صبح زود جمعه و ببینید چقدر زمان میبرد تا پاسخ شما را ارسال کنند. در کنار سرعت پاسخگویی کیفیت آنرا نیز در نظر داشته باشید. شما نمیخواهید از شرکتی هوست تهیه کنید که تنها فروشنده است و قدرت کافی برای حل مشکلات شما را ندارد.

۵- مکان سرور و سیستم عامل آن

یکی از عواملی که در سرعت بارگزاری صفحات سایت شما تاثیر زیادی دارد فاصله جغرافیایی سرور از کاربر است. برای مثال برای افرادی که در ایران زندگی میکنند سرعت اتصال سرورهای داخل ایران چند برابر سرورهای خارجی است و یا سرعت سروری که در آلمان قرار دارد نسبت به آنکه در کانادا یا آمریکا قرار دارد بیشتر خواهد بود.

در مورد سیستم عامل، اگر شما سایتی با زبان برنامه نویسی ASP راه اندازی کرده باشید چاره ای جز انتخاب ویندوز نخواهید داشت ولی به طور عمومی سرویسهایی که بر روی لینوکس ارائه میشوند پایدارتر،ارزانتر و بهتر هستند. در این سیستم عامل زبان PHP مورد استفاده قرار میگیرد و سرورهای قدرتمند آپاچی آنها را اجرا خواهند کرد. مزیت عمده سیستم عامل لینوکس علاوه بر کمتر بودن هزینه ها، اختیارات بیشتری است که در اختیار شما قرار خواهد گرفت، برای نمونه توانایی ویرایش فایل htaccess. یا بلاک کردن آی پی، حفاظت از تصاویر و یا جلوگیری از ***یده شدن پهنای باند Hotlink و…

۶- هزینه

در واقع میزان قیمت تعرفه میزبانی چندان با کیفیت آن ارتباط ندارد. الزاما شرکتی که هزینه های بالایی دریافت میکند کیفیت مناسبی ارائه نمی دهند و یا برعکس. نکته قابل توجه این است که هزینه اصلی ای که شما به شرکتهای میزبانی میپردازید مربوط به ترافیک ماهانه یا همان پهنای باند است و در مرحله بعد پشتیبانی و میزان فضای ارائه شده.

۷- پنل مدیریت یا کنترل پنل

از طریق کنترل پنل امکان دسترسی و اعمال تغییرات در بسیاری از تنظیمات برای شما فراهم میشود. برای مثال ساخت ایمیل و یا تغییر رمز حساب کاربری از پایه ترین این موارد می باشند. من به شخصه هرگز شرکتی را که برای تغییر رمز باید با آنها هماهنگ شود را انتخاب نخواهم کرد. از طریق کنترل پنل شما به فایلها، تنظیمات دامنه و DNS، دامنه ها و زیردامنه ها، ایمیلها، تهیه نسخه های پشتیبان یا بک آپ و … دسترسی خواهید داشت.

# ۲: استفاده از یک پوسته( قالب) سریع / چارچوب

استفاده از یک قالب مناسب و سئو شده میتواند بسیاری از کارهای شما رو راحت کنه و با توجه به کد نویسی و شاخص های دیگه باید در انتخاب قالب دقت بیشتری داشته باشیم .

یکی از مشخصات یه سایت خوب سرعت لود سایت هست.چیزی که هم برای کاربرپسند بودن و هم برای seo سایت نکته ای بسیار مهم است.سایت های زیادی برای تست سرعت اینترنت وجود داره اما یکی از معتبر ترین ابزار ها رو گوگلدر اختیار ما قرار میده

این ابزار به هر سایت نمره ای بین صفر تا صد میده که هر چه بیشتر باشه بهتره.

%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%88%D8%A8-%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D8%AA.jpg

(ما که نه دیگران,چون برای ای پی ایران *****ه .این ابزار به هر سایت نمره ای بین صفر تا صد میده که هر چه بیشتر باشه بهتره.

قالب پیش فرض (Default Theme)

قالب های پیش فرض وردپرس فوق العاده کد نویسی خوب ،سرعت بار گذاری بالا به خاطر سبک بودن قالب ، بسیار سریع و به راحتی قابل تنظیم است.

How-Fast-is-Fast.jpg

# ۳: نصب یک پلاگین ذخیره ساز

به عبارت ساده، زمانی که یک پلاگین ذخیره در سایت شما فعال است، کاربران آن را سرور کپی از صفحات خود را ذخیره سازی. این تا حد زیادی کاهش می دهد دسترسی به پایگاه داده خروجی زیر، هیچ. از درخواست PHP، دسترسی به سرور برای منابع استاتیک، و حتی درخواست HTTP (در صورت ترکیب چند فایل به یک).

دومین راه موثر به منظور بهبود بار گذاری سایت یا همان افزایش لود سایت سایت از افزونه های کش ساز یا همان ذخیره ساز هستدر این قسمت چندتا از این افزونه ها رو معرفی میکنم تا مورد استفاده دوستان قرار بگیره

افزونه WP Rocket 2.6.11 – افزونه ابر کش

آموزش این افزونه و معرفی میتوانید به لینک بالا مراجعه کنید

افزونه W3 Total Cache

افزونه WP Super Cache

# ۴: استفاده از یک CDN برای سرعت بخشیدن به وردپرس

همان Content Delivery Network و تاثیر آن بر عملکرد بهتر سایت و افزایش سرعت بارگذاری آن آشنا کنیم. همانطور که از اسم آن مشخص است CDN وظیفه رساندن و توزیع محتوا و اطلاعات شما به سرور بازدیدکننده سایت را بر عهده میگیرد.

مزایای استفاده از CDN چیست

در این بخش برخی از مزایای بکارگیری سیستم Content Delivery Network را بصورت مختصر بیان خواهیم کرد:

  • سرعت بیشتر سایت و افزایش رضایت بازدیدکنندگان
  • بهبود وضعیت سئو سایت
  • کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل
  • کاهش مصرف پهنای باند و ترافیک هاست
  • افزایش تعداد صفحات بررسی شده در روز توسط روبات های گوگل
  • ارتباط و همخوانی راحت با مدیریت محتوای وردپرس

cdn_image.jpg

تخلیه منابع استاتیک از سایت شما، مانند تصاویر، اسکریپت، فایل های CSS، می تواند سرعت سایت شما رو افزایش بده منابع سریعتر برای بازدید کنندگان بارگذاری خواهد شد، در صورت استفاده از CDN، سرور اصلی کمتر منابع مصرف میکنه و این کار باعث میشه عملکرد بهتر ارائه بده

به طور کلی، آن منابع شخص ساز خواهد شد به بازدید کنندگان شما توسط سرور نزدیک ارائه میشه. که بخش های سنگین سایت شما به همان سرعتی که ممکن است برای کاربران خود را تضمین می کند. ( ترجمه شده)

شما میتوانید از سایت های ارائه دهند این خدمات استفاده کنید من این سایت رو معرفی میکنم

MaxCDN-W3-Total-Cache-600x248.png

تنها مشکل CDN آن است که معمولا رایگان نبوده و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید. در حال حاضر هیچ شرکتی در ایران سرویس CDN را ارائه نمیدهد و معروفترین نمونه های خارجی آن عبارتند از MaxCDN، VPS.net و Amazon Cloudfront که در میان آنها بهترین شرایط هزینه ای را MaxCDN دارد.

اگر شما هم در حال حاضر از این سیستم در سایت خود استفاده میکنید و یا نمونه CDN رایگان و مناسبی را برای کاربران ایرانی میشناسید، میتوانید در بخش نظرات همین مقاله به ما و دوستان خود معرفی کنید.

سایت MaxCDN

# ۵: فعال کردن Gzip را فشرده سازی

وقتی یک کاربر به سایت شما وارد می‌شود، یک تماس با سرور شما بر قرار شده و فایل‌هایی از آن را درخواست می‌کند. هر چه این فایل‌ها بزرگتر باشند، مدت زمان بیشتری برای مرور شدن آنها و ظاهر شدن در تصویر نیاز است. قابلیت فشرده‌سازی gzip باعث می‌شود فایل‌های CSS و صفحات وب قبل از ارسال به مرورگر فشرده شوند. این کار باعث افزایش قابل توجه سرعت انتقال می‌شود، زیرا فایل‌ها حجم بسیار کمتری پیدا کرده‌اند.

از نظر هزینه اثربخشی نیز، این قابلیت می‌تواند از موثرترین عوامل بهینه‌سازی سرعت صفحات شما باشد، البته اگر تا به حال دست به کار نشده باشید.

اهمیت gzip

دلیل اصلی اهمیت داشتن این قابلیت، توانایی کاهش دادن زمان، برای انتقال فایل‌های صفحه و شیت‌های استایل است. این کار در نهایت باعث کاهش زمان بارگذاری صفحه می‌شود.

چطور gzip را نصب کنیم

روش‌های متفاوتی برای تنظیم قابلیت فشرده‌سازی gzip وجود دارد. این روش‌ها به سرور شما بستگی دارد که آیا آپاچی(Apache) است یا Ils (یا شاید سروری کاملا متفاوت).

در این مقاله به صورت کامل بحث شده و میتوانید از لینک زیر مراجعه کنید

gzip در وردپرس-بهبود سرعت بارگذاری سایت

# ۶: نصب افزونه آنالیز سرعت بارگذاری افزونه ها

امروزه هزاران افزونه برای وردپرس طراحی شدن و روی بسیاری از سایت ها ده ها افزونه نصب هست این بدن معنی نیست که همه آهنا خوب کد نویسی و بهینه سازی شدن پس با نصب یک افزونه انالیز سرعت بار گذاری سایت میتوانید این افزونه های کم کیفیت رو شناسایی و برای رفع مشکلشون فکری اندیشه کنید

افزونه P3 یا Plugin Performance Profiler به عنوان افزونه ای برای تست سرعت افزونه های وردپرس معرفی کردیم. حالا در این مطلب قصد داریم به بررسی این افزونه کارامد بپردازیم.

بعد از نصب و فعال سازی افزونه مطابق شکل زیر بر روی گزینه Scan Now کلیک میکنیم.

سپس با صفحه زیر روبرو میشویم.

بر روی دکمه Start Scan کلیک میکنیم تا اسکن شروع شود و به صفحه زیر میرسیم.

1-300x164.png

در این صفحه سربرگ های مختلفی را میبینیم که در هرکدام از اینها اطلاعاتی راجع به افزونه های نصب شده، پوسته فعال و هسته وردپرس خود میتوانیم به دست بیاوریم.

دانلود افزونه P3

# ۷: به روز رسانی وردپرس و افزونه های نصب شده

به روز رسانی وردپرس و افزونه های نصب شده می تواند شانس نفوذ پذیری سایت شما رو کاهش بدهد و می تواند با اپدیت نسخه جدید افزونه های از بهینه سازی و کد نویسی استفاده بهینه کرد

نحوه آپدیت خودکار افزونه ها در وردپرس

از نسخه ۳.۷ وردپرس قابلیت آپدیت خودکار برای به روز رسانی های کوچک و ضروری به این سیستم اضافه شد . این قابلیت به صورت پیش فرض فعال بوده و تا کنون مشکل خاصی را برای وب سایت ها ایجاد نکرده است ، به راحتی می توان این قابلیت را برای افزونه ها نیز فعال نمود . اگر شما هم از به روز رسانی های زیاد افزونه ها خسته شده اید و از طرفی نمی خواهید این کار را به صورت دستی هر بار انجام دهید این مطلب برای شماست ! در این آموزش کد کوتاهی را به شما معرفی می کنیم که با استفاده از آن به محض آپدیت یک افزونه در مخزن وردپرس به صورت خودکار آخرین ورژن آن در وردپرس شما نصب می شود . در ادامه مطلب همراه ما باشید .

برای به روز رسانی خودکار کلیه افزونه ها در سایت شما باید از ***** auto_update_plugin استفاده نمود . کد زیر را کپی کرده و آن را در فایل functions.php قالب خود قرار داده و ذخیره کنید :

add_filter( 'auto_update_plugin', '__return_true' );

این قابلیت برای وب سایت هایی توصیه می شود که تعداد زیادی افزونه فعال دارند و کمتر به آن ها برای مدیریت سر زده می شود . این کد کلیه افزونه هایی نصب شده را به محض ارائه نسخه جدید به صورت خودکار آپدیت می کند .

# ۸: بهینه سازی پایگاه داده ( دیتابیس)

آزاد کردن فضاهای اشغال شده در دیتابیس یکی از روش های کاربردی بهینه کردن سایت است.گاهن مشاهده می شود که حجم پایگاه داده بسیار بیشتر از محتوا و مطالبیست که در آن جای دارد. و به دلایل مختلفی در رابطه با این موضوع فکر می کنیم، وقتی بیشتر دقت کنیم می بینم بیشتر موارد مسبب این موضوع را،خودمان ایجاد کرده ایم که باعث بالا رفتن حجم پایگاه داده شده است.

را پایگاه داده وردپرس احتیاج به پاک سازی دارد؟

همونطور که میدونید سیستم وردپرس از PHP و MySQL استفاده میکنه. پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی است که برای دسترسی و نمایش سایت وردپرسی، اطلاعات رو در پایگاه داده ی MySQL ذخیره میکنه.

برای نصب هر سیستم وردپرسی یک پایگاه داده ی MySQL پشت آن قرار داره. این پایگاه داده شامل تمامی اطلاعات سایت شماست، از نام سایت گرفته تا تمامی نوشته های شما! دیتابیس MySQL تمامی اطلاعات رو در جداول جداگانه ای سازماندهی میکنه. جدولی برای تنظیمات، جدولی برای دیدگاه ها، جدولی برای نوشته ها و… هر بخش از این اطلاعات مثل عنوان سایت، مشخصات نویسنده و نام هر کاربر در جداول پایگاه داده ذخیره میشه.

یک سیستم وردپرس که تازه نصب میشه در مرحله ی اول دارای ۱۱ جدول هستش و زمانی که شما افزونه یا قالبی رو نصب میکنید یک جدول تازه خلق میکنید که اطلاعاتش در دیتابیس ذخیره میشه.

اگه تغییری در تم ایجاد کنید یا افزونه ای رو حذف کنید اطلاعات مربوط به اون از دیتابیس پاک میشه. با این اوصاف دیتابیس دارای تمامی اطلاعات قدیمی و جدیدی میشه که خیلی از اونها دیگه نیاز نیست که وجود داشته باشند مثلا: تگ های ویرایش شده یا پیش نویس های به درد نخور از نوشته ها یا انبوهی از دیدگاه های غیر قابل استفاده! همه باعث میشن دیتابیس هیچ فضایی اضافی و خالی نداشته باشه و جلوی سرعتش گرفته میشه و همین امر باعث میشه وقتی سایتی دنبال اطلاعات اصلی میگرده به سختی میتونه اونها رو پیدا کنه و در نتیجه سرعت بارگذاریش کم میشه!

قبل از اینکه بخوایم بریم سراغ مراحل پاکسازی نکته ای که همیشه بهتون میگم رو دوباره تکرار میکنم!

” از پایگاه داده نسخه ی پشتیبان تهیه کنید!” اگه جایی به اشتباه موردی رو حذف کردید مطمئنا دچار مشکل میشید!پس ریسک نکنید و بک آپ گیری کنید تا در صورت بروز مشکل بتونید دوباره بازگردانی رو انجام بدید.

نکته ی دیگه اینه که قبل از شروع کار، نسخه ی پشتیبان رو چک کنید و کاملا بدونید که چطور باید بازیابی کنید!

۳ مورد از بهترین افزونه های پاکسازی دیتابیس

WP-Optimize

wp-optimize-screenshot-e1416004763386.jpg

یکی از پر استفاده ترین افزونه ها در این زمینه است که بیشترین آمار رو به خودش اختصاص داده! فقط با یک کلیک پاک سازی شروع میشه و دیتابیس سایت رو به کلی بهینه میکنه و تمامی اطلاعاتی که به درد نخور هست رو حذف میکنه. البته این امکان رو داره که به صورت اتوماتیک تنظیم بشه و به صورت برنامه ی هفتگی خودش شروع به بررسی و پاک سازی بکنه.

صفحه افزونه

WP cleanup Optimizer

این افزونه اطلاعات قدیمی رو از پایگاه داده حذف میکنه و در واقع قابلیت بهینه سازی و تعمیر اطلاعات رو داره.

WP-Clean-Up-Optimizer-Dashboard-e1416004784718.png

صفحه افزونه

WP DB Manager

یکی از مشهور ترین افزونه های پاک سازی فضای دیتابیس هستش که آمار ۴ ستاره رو به خودش اختصاص داده. این افزونه خصوصیات کاملی رو برای مدیریت پایگاه داده ی وردپرسی داره و به شما امکان پاک سازی، بک آپ گیری، بازگردانی، تعمیر و بهینه سازی دیتابیس رو میده. حتی اطلاعات رو میتونه به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال کنه.

نکته ی مهم: در بخش تنظیمات این افزونه منویی با عنوان “Empty Droptables” وجود داره. به این منو بسیار بسیار دقت کنید و از اون هرگز به صورت ۱۰۰ درصد استفاده نکنید. چون جداول دیتابیس رو به صورت همیشگی و کامل پاک میکنه!

WP-DBManager-automatic-scheduling-e1416004793273.png

صفحه افزونه

نمیتونم بگم از کدوم افزونه بهتره استفاده کنید چون هر سه افزونه واقعا خوب عمل میکنند اما فقط باید خیلی خیلی دقت کنید تا اشتباهی صورت نگیره!

# ۹: بهینه سازی تصاویر آپلود شده

متوانید برای مطالعه بیشتر به لینم زیر مراجعه کنید

بهینه سازی تصاویر | سئو تصاویر

# ۱۰: به جای PHP با HTML هر جا که ممکن در کد نویسی

در صورت امکان به کجای کد نویسی به زبان php به زبان html نوشته شه چون این زبان ۲۰ برابر زودتر از php پردازش میشه

# ۱۱: حذف نگارشهای پیشین پست

میتونید با افزونه زیر این کار رو انجام بدید

کنترل نسخه اجازه می دهد تا کنترل بهتر بر روی سیستم ارسال ویرایشهای همراه با وردپرس

صفحه افزونه

برای مطالعه بیشتر میتوانید به منبع مراجعه کنید

تب تک

لینک به ارسال

سلام من اینجا https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

روی دسکتاپ 81 شدم و رو موبایل 58

بنظرتون خوبه یا بد؟

لینک به ارسال

سلام من اینجا https://developers.g...speed/insights/

روی دسکتاپ 81 شدم و رو موبایل 58

بنظرتون خوبه یا بد؟

رو موبایل خیلی ضعیف هست رو دسکتاب معمولی هستید بهتر رو بخش طراحی موبایل باز نگردی کنید چون الان کم کم دسکتاپ میاره رو موبایل

لینک به ارسال
  • 3 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...