کنفرانس تجربه کاربری شیراز

کنفرانس تجربه کاربری شیراز یکی از برنامه‌های علمی جامعه تجربه کاربری شیراز است و با رویکرد «ارتقای کیفیت زندگی» به مدت ۲ روز در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۵ در سه بخش سخنرانی‌های ۵۰ دقیقه‌ای، نکات کلیدی و کارگاه برگزار می‌شود.

در این کنفرانس تلاش می‌شود با معرفی الگوهای موفق عملی ایران و جهان، روندها و روش‌های علمی با یک نگاه آینده پژوهانه، تاثیر تجربه کاربری در افزایش سطح کیفیت زندگی با اتکا بر افزایش رضایت بخشی در تولید محصولات و خدمات بررسی گردد.

 

ux-wpparsi

 

معرفی تجربه کاربری

ریشه طراحی تجربه‌ کاربری به علم آرگونومی و عوامل انسانی بر می‌گردد که تقریبا از ۱۹۴۰ میلادی (۱۳۱۹ شمسی)، یعنی بیش از ۷۰ سال پیش شروع شده و روی موضوع تعامل انسان با ماشین، محیط متنی و روش طراحی سیستم‌هایی که تجربه‌ کاربر را شکل می دهند تمرکز دارد.

 

با شروع نفوذ کامپیوتر در اوایل ۱۹۹۰ میلادی به محیط کار، تجربه‌کاربری تبدیل به مهمترین دغدغه طراحان شد. از آن به بعد Donald Norman واژه طراحی تجربه‌ کاربری را در سطح وسیع دانشی مطرح کرد و امروزه این رشته نقاط اشتراک زیادی با طراحی کاربر محور و همین طور تعامل انسان و رایانه دارد. (بخش ۲۱۰ از استاندارد ISO-9241)

تجربه کاربری و زیر شاخه‌های آن شامل تعامل انسان و رایانه، طراحی کاربر محور و طراحی تعامل،  در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان شامل ایالات متحده، انگلیس، دانمارک، سوئد، ایتالیا، فرانسه، کانادا،‌ آلمان و چندین کشور دیگر تدریس می‌شود.

 

در دانشگاه‌های ایران نیز سالهاست که رشته طراحی صنعتی (به عنوان یکی از زیرشاخه های بزرگ تجربه کاربری) در مقاطع مختلف تدریس می شود. HCI هم که یکی دیگر از علوم مرتبط و محوری تجربه کاربری است، در مقاطع دکترا و همچنین بعضاً کارشناسی فناوری اطلاعت ارائه می شود.

 

اهمیت کنفرانس تجربه کاربری

امروزه تجربه کاربری به عنوان یکی از تخصص های بسیار مهم و کلیدی در تولید شناخته می‌شود. آنچنان که بخش زیادی از استخدامی‌های شرکت های بزرگی چون Apple, Microsoft, Google‌ و … به این متخصصین مربوط می شود.

شرکت Google به عنوان بزرگترین کسب و کار اینترنتی جهان (به گزارش اکونومیست)، سالانه ۷٪ از کل درآمد خود را به بهینه سازی تجربه کاربری در محصولاتش اختصاص می‌دهد که با در نظر گرفتن همه موضوعاتی که می توانند در سازمانی به این بزرگی مهم باشند، سهم بسیار زیادی است.

 

اهداف کنفرانس

کشورهای پیشروی جهان از جمله کره جنوبی، مالزی، چین، ایالات متحده، استرالیا و … سالهاست که با بکارگیری تجربه کاربری در طراحی محصولات و خدمات خود به پیشتازان بازار تبدیل شده اند و سهم بزرگی از رقابت جهانی را به خود اختصاص داده اند.

 

ما در این کنفرانس تلاش می کنیم که با گسترش این تفکر در صنایع، نقشی در شتاب دهی به توسعه و ارتقای جایگاه علمی کشور در جهان داشته باشیم. برای این منظور چند هدف  را دنبال می‌کنیم:

 

  • کارآفرینی و نو ارزش‌ آفرینی با نگرش و تفکر طراحانه
  • ترویج فرهنگ اهمیت به رضایت بخشی در محصولات و خدمات بین تولید کننده و مصرف کننده
  • فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ارتقای سطح کیفیت زندگی
  • معرفی و گسترش شبکه متخصصین تجربه کاربری در ایران
  • ارتقاء سطح آگاهی عمومی در شناخت تجربه کاربری و تاثیرات مثبت آن

 

مخاطبان کنفرانس تجربه کاربری

گرچه به دلیل دامنه گسترده اثرگذاری تجربه کاربری در علوم و صنایع مختلف، نمی‌توان مخاطبان آن را محدود به گروه خاصی دانست، اما اولین کنفرانس تجربه کاربری شیراز به عنوان فرصتی ارزشمند برای مخاطبان، در سه گروه طراحی  شده است؛

 

کمیته علمی
دو تن از چهره های سرشناس و علمی بین المللی جناب آقای دکتر نیما مروجی (دکترای فن آوری های آرام بخش از دانشگاه استنفورد) و خانم نازنین اویسی (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی شاخه استراتژی طراحی و کارشناسی ارشد طراحی تعامل، دانشگاه هنر کالیفرنیا) خواهند بود. داوری مقالات ارسال شده به جشنواره توسط کمیته علمی صورت میگیرد.

 

سخنران ها

خانم صنم نصیر پور(استراتژیست طراحی فیوز پراجکت)

خانم نازنین اویسی (طراح ارشد Kaiser Permanente )

آقای مصطفی آروند) برنده جایزه جهانی A’Design عالیترین جایزه طراحی صنعتی جهان)

داوود تراب زاده ( طراح تجربه کاربری DIGIKALA و نماینده بنیاد طراحی تعامل در ایران )

تورج صابری‌وند ( طراح ارشد DESIGN VAND و پارتنر ROB JANOFF در ایران )

 

برگزارکننده کنفرانس

جامعه تجربه کاربری شیراز به عنوان یک سازمان مردم نهاد و فعال‌ترین شبکه تجربه کاربری کشور، اجرا و برنامه‌ریزی این کنفرانس را بر عهده دارند.. تیم اجرایی این کنفرانس متشکل از برخی از فعالان، متخصصان و محققان تجربه‌کاربری کشور است.

 

اگر تمایل به شرکت در کنفرانس رو دارید در صورت ثبت نام تا ۵ اردیبهشت از ۳۰% تخفیف بهر‌ه‌مند خواهید شد.

 

اطلاعات بیشتر و ثبت نام : http://uxconference.ir