کاهش ایندکس وبسایت‌ها و راهکارهای مقابله با آن

نوشته شده توسط ۶ سال پیش

چرا وبسایت‌ها دچار کاهش ایندکس می‌شوند و چه کاری باید درمورد آن انجام داد؟

یکی از ناامید کننده‌ترین اتفاقاتی که برای مالکان سایت ممکن است بیفتد این است که تعداد ایندکس‌شان توسط گوگل کم بشود.
این موضوع را شرکت‌های کوچک زودتر متوجه شدند وقتی که در خروجی‌های جستجو براساس نام واقعی‌شان مشاهده نشدند. این موضوع که برای کلمه کلیدی یا لغات جستجوی صنعت خود رتبه نداشته باشید خیلی در مقابل اینکه درمورد نام واقعی کسب‌وکار خود در موتورهای جستجو رتبه نداشته باشید مهم نیست. مخصوصا وقتی نام کسب‌وکار شما آنقدر خاص باشد که سایت‌های دیگری که برای نام کسب‌وکار شما رتبه گرفته‌اند فقط درمورد نام کسب‌وکار شما یا درمورد شما محتوا دارند.

 

کاهش ایندکس

 

بیاید با هم در ابتدا ۵ دلیل برای کاهش ایندکس را بررسی کنیم:

۱- فروش لینک به وبسایت های دیگر

گوگل به این موضوع که شما از یک وبسایت برای افزایش اعتبار خود یا موقعیت خود در موتورهای جستجو، لینک بخرید علاقه‌مند نیست. بنابراین، وبسایت‌هایی که فروش لینک می‌کنند و آنها را نمایش می‌دهند را پنالتی می‌دهد. بنابراین اگر شما در صفحه اصلی یا صفحات پرطرفدار دیگر وبسایت خود شروع به فروش لینک کنید، شما باید پول تبلیغ دهندگان را بازگردانید و لینک آنها را بردارید.

۲ – لینک دادن به سایت های بد

هر وبسایت یک رتبه در گوگل از ۰ تا ۱۰ دارد. اگر وبسایت شما به یک وبسایت با رتبه ۰ یا ۱ لینک بدهد، گوگل به این نتیجه می‌رسد که وبسایت شما یک وبسایت با کیفیت بالا نیست. بالاخره به چه دلیل یک وبسایت با کیفیت بالا باید به یک وبسایت که گوگل کیفیت آن را پایین در نظر گرفته لینک بدهد؟
از طرف دیگر اگر شما به یک وبسایت با رتبه ۷ یا ۸ لینک بدهید گوگل احتمال اینکه شما را پنالتی کند کم است چرا که دارید یک وبسایت مفید دیگر را به مخاطبانتان معرفی می‌کنید که اطلاعات مفیدی را در اختیار دیگران می‌گذارد. بنابراین بطورکلی مراقب باشید به چه وبسایتی لینک می‌دهید، چون اگر به سایت‌های بدی لینک دهید سرآخر نتیجه‌اش را خواهید‌دید.

لینک سازی

۳ – میزبانی‌کردن چند وبسایت در یک حساب میزبان

اگر شما در حال میزبانی‌کردن چند وبسایت روی یک حساب میزبانی هستید، درنهایت همه آنها در یک دامنه اصلی شما گروه‌بندی می‌شوند. بنابراین اولین سایتی که شما بالا می‌آورید، درواقع میزبان سایر وبسایت‌هایی است که شما به دامنه خود اضافه می‌کنید. در انتهای مسیر، این که یکی از وبسایت‌های شما دچار مشکلی بشود تمام وبسایت‌های شما را شامل می‌گردد. در نتیجه اگر شما میزبانی سایت‌های چندگانه را به عهده دارید، بهتر است که آنها را در حساب‌های میزبانی جداگانه ثبت کنید و اگر نمی‌توانید مطمئن شوید که تمامی راه‌های رسیدن به اطلاعات وبسایت شما از یک مسیر و وبسایت مشخص است. اگر شما می‌توانید به تمامی مطالب وبسایت های خود از یک دامنه دسترسی داشته‌باشید در انتهای مسیر البته به مشکل خواهید خورد.

میزبانی دامنه

 

۴ – استفاده از متون تکراری

واضح است که گوگل متون تکراری را دوست ندارد. الگوریتم گوگل تغییر کرده‌است. درنتیجه مطمئن شوید که متون شما یکتا باشند و این به اعتبار وبسایت شما می افزاید. اگر وبسایت شما کپی شده از یک وبسایت دیگر باشد، سرانجام احتمالا وبسایت شما بطوری شود که یافتن آن در گوگل بسیار دشوار شود

۵- سرعت صفحه بسیار کم یا دردسترس نبودن صفحه

گوگل عنوان کرده‌است که سرعت صفحه روی خروجی‌های جستجو موثر است. در نتیجه اگر صفحات وبسایت شما سرعت کمی داشته‌باشد در خروجی های گوگل تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین مطمئن شوید شرکت‌های میزبان وب شما سایت شما را بالا نگه‌می‌دارند و اگر سایت به هردلیلی پایین بیایدمطمئن شوید که سایت شما به سرعت دوباره بالا می‌آید.

 

 

در ادامه ۴ راهکار برای اینکه وبسایت شما دوباره در خروجی های گوگل بیشتر مشاهد شود میدهیم

راهکارهای مقابله با کاهش ایندکس

 

۱ – شما باید موارد ۵ گانه فوق را درمورد وبسایت خود تست کنید که چرا وبسایت شما در گوگل دچار کاهش ایندکس شده

اصلاح این موارد جزو اولویت های بالای کارهای شما باید باشد

۲ – اینکه اسم مجموعه یا شرکت خود را در عنوان صفحات بگذارید مهم‌است.

بسیاری اوقات شرکت‌ها از کلمه‌های کلیدی در تگ‌های عنوان به جای اسم خود استفاده می‌کنند. به شما توصیه می‌شود اسم شرکت خود را در ابتدای عنوان‌ها بگذارید. همچنین باید مطمئن‌شوید یک متن واقعی از نام وبسایت‌تان در صفحه وجود دارد. اگر اسم شرکت شما فقط در عکس آورده شده، ایندکس آن برای گوگل شاید سخت‌تر خواهدبود.

۳ – شما نیاز دارید به وبسایت شما لینک داده شود، این کار به وبسایت شما کمک خواهد کرد سریعتر ایندکس شده و بیشتر مورد اعتماد قرار گیرید.

ساده‌ترین راه برای لینک گرفتن استفاده از توئیتر و فیسبوک است. ساختن وبلاگ یا سپردن به سایر وبلاگ‌ها برای لینک دادن به خودتان است برای اینکه میزان لینک‌سازی‌تان رشد کند مفید است. این کار به گوگل نشان می‌دهد که وبسایت شما زنده است.

۴ – ابزار وبمستر گوگل میتواند یک ابزار عالی برای شما باشد

بعد از اینکه شما وبسایت خود را تایید کردید می‌توانید وارد ابزار وبمستر گوگل بشوید و درمورد جنبه های مختلف نمود وبسایت‌تان در گوگل آگاه‌شوید. در ابزار وبمستر گوگل جزئیات وبمستری گوگل را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید آنها را بخوانید و اطمینان پیدا کنید که با گوگل و قوانین آن همراه هستید یا خیر و اینکه وقتی از ابزار وبمستر گوگل استفاده می‌کنید، بررسی اجمالی صفحه به شما خواهد گفت که وضعیت ایندکس شما در چه حالتی است. این میتواند به شما مدارکی ارائه کند که چرا شما در حال کاهش ایندکس می‌باشید و می‌توانید وبسایت خود را طوری تغییردهید که براساس قوانین گوگل حرکت کنید. زمانی که سایت شما از اشتباهات و ایرادات اصلاح شد، شما می‌توانید سایت خود را مستقیما از طرق وبمستر معرفی کنید تا مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

منبع

سعید فرد توسعه دهنده وب و کسب‌وکار


ارسال دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده برای این مطلب
  1. […] این اولین مقاله‌ام در سایت وردپرس پارسی هست درمورد سئو و حول محور اینکه چرا ایندکس سایت در گوگل کم میشه و چه کاری میشه براش انجام داد، لینک مطلبش : http://wp-parsi.com/?p=541 […]

    • میلاد ناظریان گفت:

      موفق باشی
      جالب بود مطالبت هرچند من چون شغلم سئو هست زیاد بااینها برخورد دارم اما برای دیگر عزیزانی که تازه کارند بسیار مفیده./.

  2. محمد شیرازی گفت:

    ممنونم از مطالبتون بسیار مفید بود.

  3. ریحانه گفت:

    سلام جناب آقای رضایی. من مطلب شما رو کامل خوندم اما رعایت تمام نکات کمی سخته. من وقتی سایت رو با site: سرچ میکنم هر روز تعداد نتایج ایندکس شده حدود ۱۰۰ تا کم میشه. لطفا راهنمایی کنید

    • Younes گفت:

      سلام
      اینکه در نتایج جستجوی گوگل این کار رو انجام می دین و میزان url های خودتون رو بررسی و مقایسه می کنید خیلی عالیه، اما این نمی تونه معیاری باشه برای یافتن مشکل سایت شما. شما باید از قسمت coverage گوگل سرچ کنسولتون بررسی انجام بدین و اونجا بررسی کنید که کدام url ها در crowl anamoly یا دارای ارور ۴۰۴ هست. و خیلی فاکتور های دیگه. تعداد url ها گاهی با حذف کردن تگ ها، تغییر دسته بندی ها، حذف یه ساب دامین و … کم می شه. اما نباید اجازه بدین که اول گوگل به صفحات خالی و ۴۰۴ شما برسه و بعد خودش به مرور اقدام به این کار بکنه، باید خودتون صفحات ۴۰۴ رو شناسایی کنید. redirct 410 انجام بدین و بعد از قسمت removal گوگل کنسولتون اقدام به حذف کنید.